Goede verlichting voeren in het verkeer: maak er een gewoonte van

Met goed licht zie je meer. Niet alleen in de auto, maar ook op de fiets. Dat betekent niet alleen je lampen aan, maar ook het juiste en goed afgestelde licht voeren. Provincie Fryslân wil de verkeersveiligheid verbeteren en lanceert daarom twee verkeersveiligheidscampagnes vanuit het Regionaal Orgaan Verkeerveiligheid Fryslân (ROF). Eén voor fietsers en één voor automobilisten.  

Provincie Fryslân vindt het belangrijk dat iedereen goed verlicht de weg opgaat. Landelijk kunnen jaarlijks zeker 30 verkeersdoden en 500 ernstige verkeersgewonden (bron: ANWB) worden voorkomen als alle automobilisten óók overdag de juiste autolichten aanzetten en fietsers zich zichtbaar maken.  

Doe het juiste licht aan, maak er een gewoonte van  

Met de juiste en goed afgestelde autoverlichting aan de weg op is zeker in deze periode van het jaar heel belangrijk; de dagen worden korter en het weer wisselvalliger. Met mist, regen en sneeuw voeren automobilisten verschillende soorten autoverlichting die ervoor zorgen dat ze elkaar tijdig en goed kunnen zien. Dat voorkomt onnodige ongevallen. Daarom wil de provincie Fryslân iedereen er attent op maken de autoverlichting regelmatig te controleren en elke rit goed af te stemmen op de omstandigheden. De autoverlichtingscampagne ‘Met goed licht zie je meer’ startte donderdag 31 oktober en gaat door tot 15 december 2024. De boodschap wordt onder andere op lijnbussen en met online-advertenties verspreid.  

Zet je fietslicht aan!  

Met de fietsverlichting aan hebben fietsers twintig procent minder risico op een aanrijding in het donker. De campagne ‘Licht aan!’’ van de ANWB is vooral gericht op jongvolwassenen. Onder hen is het aantal fietsers zonder licht, met name in het stedelijk gebied hoger dan gemiddeld, namelijk 28%. De campagne is in Fryslân op allerlei plekken te zien: met posters en borden in uitgaansgelegenheden, onderwijsinstellingen en winkelcentra en online op Instagram en Snapchat. Wie op anwb.nl/zetjelichtaan de ‘captcha’ speelt en dit deelt, maakt kans op een elektrische fiets t.w.v. € 3.500. De fietsverlichtingscampagne loopt van 28 oktober tot 10 november 2024.