Projectleider Open en Toegankelijk Fryslân (36 uur)

Een vrouw poseert op een trap in het oude gedeelte van het provinciehuis.

Wij werken samen aan een 
open en toegankelijk Fryslân

Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?

Voor het programma Iepen Finster zoeken we een gedreven projectleider die de transitie naar een open en toegankelijk Fryslân kan begeleiden. Jouw rol zal zich richten op de implementatie van belangrijke wetgeving, zoals de Wet open overheid (Woo) en Digitale Toegankelijkheid (DT). Daarnaast is het jouw taak om de organisatie mee te nemen in het principe van ‘transparant werken’ en te transformeren naar een ‘open by design’ organisatie. Een essentieel onderdeel hiervan is de invoering van het trainingsprogramma “Schrijven voor openbaarheid”, waarmee we de vaardigheden van onze medewerkers naar een hoger niveau tillen.

Een functie met impact
In funksje mei betsjutting

Als projectleider speel je een cruciale rol in het implementeren van belangrijke wetgeving zoals de Wet open overheid (Woo) en Digitale Toegankelijkheid (DT). Jij neemt de organisatie mee in de principes van ‘transparant werken’ en transformeert deze naar een ‘open by design’ cultuur. Ben jij klaar om de transparantie en toegankelijkheid van Fryslân naar een hoger niveau te tillen en een verschil te maken binnen een vooruitstrevende organisatie? Dan is deze uitdagende rol iets voor jou!

Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk

Het programma Iepen Finster loopt door tot 2026. In deze rol werk je voor de domeinmanager Dienstverlening en ben je onderdeel van een multidisciplinair projectteam. Dit team bestaat uit een business analist, juridische adviseur, adviseur digitale informatievoorziening, projectleider digitale toegankelijkheid, ICT-adviseur en communicatieadviseur. Samen met het Woo-team zorg je voor de organisatiebrede implementatie en transitie. Je zoekt samenwerking met andere provincies en overheden, leert van hun ervaringen en neemt deel aan relevante overleggen. Je stemt af met stakeholders, zorgt voor besluitvorming en doet voorstellen voor de inbedding van nieuwe taken in de organisatie.

Je taken omvatten onder andere:

  • Actieve openbaarmaking en inspanningsverplichting implementeren volgens de Woo;
  • Acties uitvoeren ter verbetering van de informatiehuishouding (IPO Meerjarenplan Wet open overheid);
  • Het programma "Schrijven voor Openbaarheid" implementeren;
  • Input leveren voor een visie op openheid en toegankelijkheid;
  • Nieuwe wettelijke taken (Woo en Toegankelijkheid) borgen en beheren;
  • Begeleiden naar een organisatie die ‘open by design’ werkt;
  • Rapporteren over de voortgang aan de organisatie en opdrachtgever;
  • Voortzetten van de communicatiecampagne onder het merk “Iepen Finster”.

Wie ben jij?
Wa bisto?

Je bent communicatief sterk, hebt een brede blik en een uitstekend analytisch vermogen. Je herkent mogelijke risico’s, bent realistisch en werkt transparant. Ervaring met veranderingsprocessen en inzicht in overheidsprocessen waarbij informatie delen centraal staat, is een pré. Daarnaast beschik je over:

  • Minimaal hbo+ werk- en denkniveau;
  • Ervaring als projectleider/-manager in vergelijkbare projecten of programma’s;
  • Kennis van en ervaring met de implementatie van nieuwe (informatie)wetgeving, bij voorkeur de Wet Woo;
  • Expertise in procesgericht en ‘open by design’ werken is een pré.

Wat bieden wij
Wat biede wy

Een open overheid als onderdeel van goed bestuur is een actueel en zeer belangrijk thema dat zich voortdurend door ontwikkelt. Als projectleider krijg je de uitdagende rol om hieraan bij te dragen. Verder is er binnen provincie Fryslân veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Hiernaast krijg je:

  • Salaris van minimaal €4.128,86 en maximaal €5.827,12 bruto per maand (schaal 11), bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding; 
  • Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget. Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
  • Een persoonlijk opleidingsbudget van €6.000;
  • Vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
  • Een informele en persoonlijke werksfeer, met veel ruimte voor eigen inbreng, en goede doorgroeimogelijkheden.

Reageren
Reagearje

Pas je in dit profiel en is je belangstelling gewekt? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk woensdag 17 juli 2024.

Solliciteren

Meer informatie
Mear ynformaasje

Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Yvonne van der Woude, via 06 - 20 66 96 42 of mail naar y.vanderwoude@fryslan.frl. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.   

Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân 

Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.

Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?