Antoon de Vries verkoopt steeds vaker fietshelmen
Nederland is onbetwist het nummer één fietsland van de wereld. Er zijn meer fietsen dan inwoners in ons land en we leggen gemiddeld bijna duizend kilometer per jaar af. Toch komen fietshelmen weinig in het straatbeeld voor: slechts twee tot drie procent van de fietsers draagt een helm. Alleen samen kunnen we dit percentage vergroten, om het letsel bij ongevallen te verminderen. Verschillende partijen zetten zich hiervoor in, en verdienen daarom een plekje in ‘de spotlight’. Zo ook Antoon de Vries: mede-eigenaar van Bike Totaal Mient de Vries in Leeuwarden. Hoe draagt hij bij aan deze missie? En welke ontwikkelingen ziet hij rondom het dragen van een fietshelm?
Jullie verkopen zowel gewone als elektrische fietsen. Wat is de verhouding hiertussen en hoe vaak verkopen jullie hier een helm bij?
“Al een aantal jaren verkopen we meer elektrische fietsen dan gewone fietsen. Dat percentage neemt alleen maar toe; op dit moment is wel 60 tot 70 procent van de fietsen die we verkopen elektrisch. Daarnaast verkopen we ook sportfietsen. In tegenstelling tot de stadsfietsen, kopen mensen hier wél een helm bij. De helm hoort dan bij de uitrusting, net als bijvoorbeeld wielrenschoenen en -kleding. Het komt niet vaak voor dat we een helm verkopen bij een stadsfiets. Dat is echt nog een stap voor mensen. En dat terwijl het dragen van een helm op een sportfiets al meer dan tien jaar normaal is. Toch zie ik ook hier wel een ontwikkeling in: er worden al meer fietshelmen verkocht voor op de gewone en elektrische fiets dan een aantal jaren geleden.”
Wat is de gemiddelde leeftijd van de mensen die een fietshelm kopen voor op de stadsfiets?
“Fietshelmen voor stadsfietsen worden vooral gekocht door ouderen die zich kwetsbaar voelen in het verkeer. Ook worden kinderhelmen relatief vaak verkocht. We verkopen vrijwel geen fietshelmen aan jongeren en mensen van middelbare leeftijd. Al gaat de gemiddelde leeftijd al wel naar beneden; een fietshelm wordt al ‘normaler’ op een jongere leeftijd. Dit is een recente ontwikkeling, die twee jaar geleden ongeveer begonnen is.”
“We moeten er eigenlijk allemaal naartoe dat we onze helm missen als we hem dragen, net als met een bril.”
Hoe stimuleren jullie het gebruik van fietshelmen?
“In 2022 hebben we meegedaan aan een kortingsactie vanuit Provincie Fryslân, voor 55-plussers. Zij konden 25 euro korting krijgen op een fietshelm. Hoewel de actie gepland was voor acht weken, was na ruim drie weken het maximum aantal helmen al verkocht. Het is fijn dat 1600 Friezen toch over de streep zijn gehaald door deze actie.
Verder ben ik geen fan van een agressieve verkoopstrategie, maar we denken wel met klanten mee. Als ik merk dat iemand onprettig op de fiets zit, benoem ik de fietshelm wel. Omdat ik weet dat het voor veel mensen een grote stap is, probeer ik het normaal te maken. Het leuke is dat mensen soms niet meteen overtuigd zijn, maar dat ze een aantal maanden later terugkomen, om alsnog een helm te kopen. Bij de verkoop van een kinderfiets benoem ik de fietshelm ook. De reacties zijn dan erg wisselend, maar als de ouders enthousiast zijn, dan gaan de kinderen hierin mee. Dat was bij mijn dochter ook zo.”
Wat is de reden dat je dochter een fietshelm draagt? En hoe hebben jullie dit als ouders aangepakt?
“Mijn dochter heeft al een helm gekregen voordat ze een fiets had. Dit hebben we er niet doorheen hoeven drammen; we hebben ervoor gezorgd dat ze de helm zelf graag op wil. Voor mijn dochter vind ik het dragen van een fietshelm belangrijk, want zij kan zichzelf niet goed opvangen. Als een kind valt, dan heeft dat al snel dramatische gevolgen. Voor mijn dochter is het dragen van een fietshelm zo normaal geworden, dat ze mij er zelfs aan herinnert. Toen we laatst per ongeluk zonder helm onderweg waren naar de opvang, zei ze: ‘Papa, ik heb geen helm op’. We zijn toen snel terug gegaan om hem op te halen. Hier moeten we eigenlijk allemaal naartoe: dat je je helm mist als je hem niet op hebt, net als met een bril.”
Zie je ook een ontwikkeling in het aanbod van fietshelmen?
“Ja, het aanbod is de afgelopen jaren erg gegroeid. Niet alleen zijn er helmen in allerlei verschillende kleuren en prints; ook zijn er veel nieuwe technologieën. Zo zijn sommige helmen uitgerust met MIPS (multi-directional impact protection system) of de KinetiCore techniek. Beide technologieën zorgen voor een betere bescherming bij een val vanuit verschillende hoeken. Er is tegenwoordig van alles op de markt: helmen met een magneetsluiting, met een netje tegen insecten, zomerhelmen, winterhelmen, speciale binnenhelmen; voor ieder wat wils. Dat geldt ook voor de prijs, want de goedkoopste helm is 35 euro, terwijl er ook helmen zijn van meer dan 200 euro.”
“Een ‘minder goede’ helm dragen is nog altijd veel beter dan geen helm dragen.”
Kiezen de meeste mensen dan vaak voor een zwarte, of een gekleurde helm?
“Grappig dat je het vraagt, want we hadden een tijdje geleden een felroze helm in de winkel hangen. Hier kregen we ontzettend veel reacties op, omdat hij zo opvalt. Veel mensen die hem voor de grap op zetten, waren vervolgens verrast over hoe leuk hij stond. Vaak komen klanten binnen met de voorkeur voor een zwarte helm, maar gaan ze uiteindelijk voor een blauwe of roze. Donkerblauw valt bijvoorbeeld vaak minder op dan zwart, omdat het minder afsteekt tegen je huidskleur. Als je een helm wilt die niet opvalt, kun je eigenlijk beter voor een gekleurde helm gaan, dan voor een zwarte.”
Wat is jouw advies bij de aanschaf van een fietshelm?
“Ik vind het belangrijk dat de klant er zelf blij mee is. Je moet niet twijfelen over een helm, want dan zet je hem niet op. Ik adviseer altijd om naar de winkel te komen en de helm te passen. Kies voor een helm waar je je goed bij voelt, dat vind ik nog belangrijker dan alle technologieën die er bestaan. Het is al super als iemand die geen helm draagt, ervoor kiest om dat voortaan wel te doen. En een ‘minder goede’ helm dragen is nog altijd veel beter dan geen helm dragen.”
Wat moet er volgens jou gebeuren om meer Friezen een helm te laten dragen op de fiets?
“Het dragen van een fietshelm moet genormaliseerd worden. Dat verander je niet zomaar; dat heeft tijd nodig. Uiteindelijk zou het zo moeten zijn dat mensen je raar aankijken als je géén helm draagt. Dat is nu al zo op de racefiets. Zo heb ik zelf een aantal keren de Elfstedentocht gefietst. De eerste keren droeg niemand een helm, maar nu word je raar aangekeken zonder helm. Ik verwacht daarom dat we over een aantal jaren ook allemaal met een helm op onze stadsfiets zitten.”