Beleidsadviseur en accounthouder - Musea, beeldende kunst & film (32 uur)
Wij zorgen samen aan kunst
en cultuur voor de mienskip
Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?
Kunst & Cultuur
Keunst & Kultuer
In de nota Tosken yn in nije tiid zijn de ambities vastgelegd waar we de komende jaren aan willen werken. We willen dat iedereen die dat wil actief cultuur moet kunnen beoefenen, dat er een aansprekend en kwalitatief cultuuraanbod is in onze provincie, dat artistiek talent in Fryslân de kans krijgt zich te ontwikkelen, en dat het verhaal van Fryslân op een aansprekende en actuele manier verteld wordt in musea en elders. Om die ambities waar te maken is in de periode 2025-2028 meer dan €50 miljoen euro beschikbaar, en werken we samen met grote en kleine culturele instellingen in Fryslân.
Om al deze zaken goed te kunnen blijven doen, hebben we versterking nodig voor ons team Economie & Cultuur. Daarom zoeken wij een beleidsadviseur en accounthouder met kennis van musea en beeldende kunst!
Een functie met impact
In funksje mei impact
Als beleidsadviseur en accounthouder Musea en Beeldende Kunst lever je een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het cultuurbeleid in Fryslân. Je hebt nauw contact met de gedeputeerde, je manager, collega's en externe partijen. Door je werk draag je bij aan het versterken van de culturele sector en het bevorderen van culturele samenwerking. Dus ben jij een goede organisator, heb je een natuurlijk talent voor netwerken en vind je het geweldig om te werken aan kunst en cultuur voor de gemeenschap? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk
Als beleidsadviseur en accounthouder Musea en Beeldende Kunst ligt je focus op het realiseren van de ambities van het provinciaal cultuurbeleid, zoals vastgelegd in de nota Tosken yn in nije tiid. Samen met je collega’s werk je aan het versterken van het cultuurbeleid in Fryslân en het bevorderen van de culturele sector in de provincie. Je hebt een breed en uitdagend takenpakket en werkt samen met verschillende stakeholders, zowel intern als extern.
Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Fungeren als aanspreekpunt voor de thema’s musea (inclusief roerend en immaterieel erfgoed), beeldende kunst en film. Vanuit die specialismen draag jij bij aan de uitvoering en doorontwikkeling van beleid, bewaak je de provinciale doelstellingen en ben je het aanspreekpunt voor de gedeputeerde, je manager, andere collega's en externe partijen;
- Als accounthouder ben je de contactpersoon en verbinder voor meerdere gesubsidieerde instellingen, waaronder musea en instellingen op het gebied van beeldende kunst en film. Je bewaakt de voortgang van de afgesproken resultaten en stemt af met het team Subsidies om een soepel subsidieproces te waarborgen;
- Het leggen van inhoudelijke verbinding naar brede thema’s en onderwerpen. Vanuit jouw expertise maak je de koppeling naar andere provinciale beleidsvelden, zoals erfgoed, taal, (gastvrijheids)economie, leefbaarheid, natuur en landbouw;
- Herken en leg je relevante verbindingen tussen maatschappelijke ontwikkelingen, cultuurbeleid en externe partijen;
- Het vertalen van ontwikkelingen in de cultuur- en erfgoedsector, evenals bij individuele organisaties, naar adviezen en voorstellen voor de gedeputeerde, het college van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten.
Wie ben jij?
Wa bist do?
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste, proactieve beleidsadviseur die in staat is om te organiseren, verbinden en resultaten te behalen. Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk) en bent een geboren netwerker die met verschillende belanghebbenden effectief samenwerkt. Je bent resultaatgericht en hebt de flexibiliteit om je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Als teamspeler weet je zowel goed samen te werken als zelfstandig verantwoordelijkheid te nemen.
Je herkent snel de kern van maatschappelijke discussies en kunt deze omzetten naar concrete beleidsadviezen en uitvoeringsinstrumenten. Met jouw politieke sensitiviteit en intrinsieke motivatie voor het culturele veld in Fryslân, zet je je in voor het realiseren van de provinciale beleidsdoelen. Je weet je te verplaatsen in de belangen van culturele organisaties, maar kunt ook de provinciale doelstellingen vooropstellen, zelfs wanneer dit tegenwicht vereist.
Daarnaast beschik je over:
- Een relevant hbo- of wo-diploma binnen het werkveld;
- Professionele kennis van de context waarin musea en culturele instellingen opereren en de uitdagingen waar deze organisaties voor staan;
- Ervaring met omgevingsmanagement en accountbeheer;
- Bij voorkeur ervaring met werken in het openbaar bestuur;
- Een sterke affiniteit met de culturele sector in Fryslân en de politiek-bestuurlijke context;
- Het vermogen om maatschappelijke discussies om te zetten naar heldere beleidsadviezen en besluitvorming.
Wat bieden wij
Wat biede wy
- Salaris van minimaal €4.232,08 en maximaal €5.972,80 (schaal 11) bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
- Een jaarcontract voor 32 uur met de mogelijkheid tot verlenging naar een vast contract;
- Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
- Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
- Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds APB, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
- Volledige vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
- Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken.
Reageren
Reagearje
Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk woensdag 8 januari 2025.
Meer informatie
Mear ynformaasje
Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Marten Brandsma, teammanager Economie en Cultuur, via 058 - 292 50 99. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.
Een VOG is voor deze functie vereist. Deze wordt door provincie Fryslân aangevraagd en betaald.
Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân
Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.
Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?