Feit of fabel: 55-plussers lopen meer risico op een fietsongeval

Twee oudere mensen met een fietshelm op. De man doet de helm van de vrouw vast

Mensen fietsen steeds langer door. Dat is goed nieuws, want zo blijven ouderen actief, gezond en mobiel. Maar helaas gaat fietsen niet zonder risico’s. In ‘Feiten en fabels: helmfeiten uitgelegd’ ontkrachten we de fabels en bevestigen we feiten over het gebruik van een fietshelm. Weet jij bijvoorbeeld of 55-plussers meer risico lopen op een fietsongeval én dus meer baat hebben bij een fietshelm?

Feit of fabel?

Dat traumachirurgen zich zorgen maken over fietsende ouderen, is volgens VeiligheidNL terecht. Recente cijfers tonen aan dat het aantal bezoeken aan de spoedeisende hulp - wegens ernstig letsel door fietsongevallen onder 55-plussers - in de afgelopen tien jaar met 54 procent is gestegen.

Dubbele vergrijzing

Dat heeft meerdere redenen. Zo zijn er meer ouderen en daarbij fietsen de ouderen die er zijn ook nog eens vaker. Een dubbele vergrijzing dus. Maar op de fiets lopen ouderen een aanzienlijk hoger risico: bijna driekwart van alle fietsdoden en bijna de helft van de ernstig gewonde fietsers is ouder dan 60 jaar. Het risico op overlijden is voor fietsers boven de 80 zelfs vijftig keer zo hoog als voor fietsers jonger dan 60 jaar.

Afname van spiermassa

Dat je als 55-plusser meer risico loopt is verklaarbaar. Met het ouder worden neemt de spierkracht en -massa namelijk af. Hierdoor valt men eerder direct op de botten, waardoor die sneller breken. Bovendien neemt de frontaalkwab in de hersenen af naarmate je ouder wordt. Daardoor wordt het moeilijker om meerdere handelingen tegelijkertijd uit te voeren en kunnen oudere mensen verkeerssituaties minder goed inschatten.

Een fietshelm verkleint het risico op ernstig letsel

De stijgende cijfers van verkeersongelukken zijn zorgwekkend. Dat geldt niet alleen voor ouderen, maar voor elke fietser. Hierdoor wordt het belang van fietshelmen steeds groter. Het dragen van een fietshelm vermindert namelijk de kans op ernstig letsel bij een botsing of val met 60%. Ook hebben fietsers die een helm dragen maar liefst 70% minder kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel dan fietsers die geen helm dragen. De conclusie is duidelijk: met een fietshelm op kun je een stuk geruster op pad!

Veiligere fietsroutes

Fietsen draagt bij aan een gezond leven en wordt daarom juist gestimuleerd door onder meer VeiligheidNL. Wel geven ook zij daarbij het advies zo veilig mogelijk op pad te gaan. Je kunt het risico op een ongeval bijvoorbeeld verkleinen door je fietsgedrag en snelheid aan te passen aan de verkeerssituatie en de toestand op de weg.

Kijk ook eens naar de Doortraproutes van provincie Fryslân. Om mensen zo lang mogelijk veilig te laten fietsen, zijn er zo’n 40 Doortraproutes uitgezet. Dat zijn extra veilige fietsroutes van zo’n 20 kilometer, over ruimere paden, rustige wegen, met weinig obstakels en kruispunten. Zo kun je fijn doortrappen.