Feit of fabel: Op de gewone fiets is een fietshelm overbodig
Als het gaat om je veiligheid en je hersenen wil je natuurlijk zeker weten of de informatie die je ergens leest of hoort wel echt klopt. Er gaan allerlei fabels rond over het gebruik van een fietshelm. Maar gelukkig is er, dankzij experts, onderzoeken en verzamelde data, ook veel gegronde informatie beschikbaar: belangrijke feiten die iedereen zou moeten weten. In ‘Feiten en fabels: helmfeiten uitgelegd’ ontkrachten we de fabels en bevestigen we de feiten over het gebruik van een fietshelm. Weet jij bijvoorbeeld of de fietshelm alleen voor wielrenners, mountainbikers of e-bikers is, of ook voor mensen op de gewone fiets? We zochten het uit.
Feit of fabel?
Dat je op de gewone fiets geen fietshelm op hoeft, is een fabel. Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Óók op de gewone fiets. Veiligheid.nl deed in 2022 onderzoek naar fietsongevallen in Nederland. Hieruit blijkt dat het aantal slachtoffers dat op een elektrische fiets reed nagenoeg gelijk was aan het aantal slachtoffers op een gewone fiets. Het gaat dan om slachtoffers die zich na een ongeval melden op de spoedeisende hulp. In 39 procent van de gevallen had het slachtoffer een gewone fiets, en in 40 procent van de gevallen fietste diegene op een elektrische fiets.
Toelichting cirkeldiagram
Volgens het onderzoek naar fietsongevallen in Nederland uit 2022 van Veiligheid.nl blijkt dat het aantal slachtoffers dat op een elektrische fiets reed nagenoeg gelijk was aan het aantal slachtoffers op een gewone fiets. Het gaat dan om slachtoffers die zich na een ongeval melden op de spoedeisende hulp. In 39 procent van de gevallen had het slachtoffer een gewone fiets, in 40 procent van de gevallen fietste diegene op een elektrische fiets, 16% reed op een mountainbike en 5% behoorde tot de categorie 'overig'.
Fietshelm-regels
Het dragen van een fietshelm in Nederland is voor niemand verplicht, welke fiets je ook gebruikt. En dat in tegenstelling tot veel andere Europese landen. Officiële wedstrijden zijn hierbij de enige uitzondering. Toch dragen vrijwel alle wielrenners of mountainbikers ook tijdens recreatieve ritten en trainingsritten een fietshelm. Dat een helm niet lekker zit, gaat voor hen niet meer op. Door de snelheid is de impact groot wanneer je valt en bovendien zijn er tegenwoordig fietshelmen in allerlei soorten en maten.
Hersenletsel na een ongeval
Fietsers belanden steeds vaker op de spoedeisende hulp (SEH) met ernstig letsel na een ongeval. Eén op de vier slachtoffers heeft hersenletsel. Een ongeval zit altijd in een klein hoekje, ongeacht het type fiets. Maar hoe zit dat met leeftijd? Een veelvoorkomende aanname is dat senioren vaker betrokken zijn bij een fietsongeval, omdat ze fysiek achteruit gaan. We zochten uit hoe dit zit.
Feit of fabel: senioren komen vaker op de spoedeisende hulp na een ongeval
Feit of fabel
Als we kijken naar de slachtoffers van een ongeval met de gewone fiets, dan is dit een fabel. De ongevallen met gewone fietsen zijn namelijk relatief gelijkmatig over de leeftijdsgroepen verdeeld. Afgezet tegen het aantal inwoners in Nederland, hadden 0-11 jarigen en 12-17 jarigen de meeste kans op een SEH-bezoek na een fietsongeval. Bij de elektrische fiets is dit beeld anders: bijna driekwart van de slachtoffers (73%) die op een elektrische fiets reed, was 55 jaar of ouder.
Fietshelm voor iedereen
De Nederlandse traumachirurgen telden in 2022 meer dan 15.000 fietsslachtoffers met hersenletsel. Met een fietshelm verminder je de kans op ernstig letsel met 60%, en de kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel zelfs met 70%. Daarom is een fietshelm aan te raden voor iedereen: niet alleen voor mountainbikers, wielrenners, e-bikers, en senioren, maar voor elke leeftijd en elke soort fiets.
Bron: Veiligheid.nl