Senior jurist toezicht & handhaving/programmanager (36 uur)

Twee mensen zitten samen achter een laptop.

Wij werken samen aan een
mooi en sterk Fryslân

Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?

Maak deel uit van het dynamische subsidieteam dat zich inzet voor een prachtig en sterk Fryslân door middel van talloze initiatieven binnen de provincie, “Mei de Mienskip wurkje oan in moai en sterk Fryslân". Subsidie speelt hierbij een essentiële rol en het afgelopen jaar alleen al bedroeg de waarde hiervan ruim € 390 miljoen. Binnen de provincie worden verschillende vormen van subsidies onderscheiden, waaronder regelingssubsidies, begrotingssubsidies en incidentele subsidies. Daarnaast is Subsidiezaken verantwoordelijk voor het beheer en de uitvoering van subsidies van het Waddenfonds. Subsidiezaken bestaat momenteel uit 57 medewerkers, verdeeld over 11 teams, waaronder 6 ferbiners en 2 teammanagers.

Een functie met impact
In funksje mei betsjutting

Bij de provincie Fryslân draag je als jurist toezicht & handhaving/programmamanager bij aan een eerlijke, transparante en verantwoorde besteding van subsidiegeld. Je speelt een cruciale rol in het opstellen en toetsen van duidelijke en effectieve subsidieregelingen, waarbij je je richt op het voorkomen en aanpakken van misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O). Met jouw kennis en scherpe analyses help je niet alleen bij het handhaven van regelgeving, maar lever je ook waardevol advies voor verbeteringen en duurzame oplossingen. Je werkt in een dynamische omgeving waarin juridisch vakmanschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid samenkomen. Ben jij klaar om met jouw expertise in te zetten voor deze uitdagende functie? Lees dan verder!

Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk

Als boegbeeld voor het team M&O ben jij verantwoordelijk voor een verantwoorde, transparante en toekomstbestendige uitvoering van handhaving en toezicht. Je speelt een belangrijke rol in het analyseren van onregelmatigheden en het opstellen van protocollen voor controles. Waarbij je een duidelijke ontwikkelopdracht krijgt om handhaving en toezicht toekomstbestendig in te richten. Met jouw juridische expertise draag je bij aan de handhaving van subsidieregelingen en het adviseren van het bestuur over verbeteringen. Ook zorg je ervoor dat collega’s de juiste kennis in huis hebben om effectief te werken.

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Het controleren van de toetsing van dossiers waarin de toezichthouder onregelmatigheden heeft geconstateerd, het beoordelen van de aard en omvang van deze onregelmatigheden en het voorbereiden van besluiten;
  • Het opstellen van protocollen op basis van subsidieregelingen en beschikkingen die door toezichthouders gebruikt worden bij controles;
  • Het schrijven van verweerschriften en optreden als vertegenwoordiger in juridische procedures in geval van bezwaar of beroep tegen besluiten;
  • Het in kaart brengen van risico’s op misbruik en oneigenlijk gebruik, het beoordelen van de risicoanalyses van subsidieregelingen en het adviseren over beheersmaatregelen om deze risico’s te verkleinen;
  • Het adviseren van het bestuur op basis van steekproefsgewijze controles en het bijdragen aan een samenhangend beleid dat efficiënt en effectief invulling geeft aan verantwoord vertrouwen;
  • Het actief zorgen voor kennisoverdracht binnen het team en de afdeling, zodat collega’s goed voorbereid zijn om effectief en juist te werken.

Met jouw ruime kennis van bestuursrecht en subsidierecht en je inzicht in beleidsprocessen, ben jij in staat om snel de juridische consequenties van vraagstukken te doorgronden en gericht te adviseren. Je hebt oog voor de belangen van verschillende stakeholders en speelt in op spanningsvelden, altijd met een strategische en resultaatgerichte benadering.

Wie ben jij?
Wa bisto?

Je kunt je zowel mondeling als schriftelijk uitstekend uitdrukken en weet complexe vraagstukken helder en overtuigend over te brengen. Je beschikt over een sterk analytisch vermogen en hebt de capaciteiten om strategisch advies te geven in een politiek-bestuurlijke omgeving. In samenwerking met anderen breng je ideeën en oplossingen tot leven, waarbij je zowel creatief als kritisch te werk gaat, maar altijd met een pragmatische benadering. Je bent in staat om snel tot de kern van een probleem door te dringen en praktische oplossingen te vinden, terwijl je oog hebt voor de bredere context van beleid en regelgeving.

Daarnaast beschik je over:

  • Een afgeronde studie WO-rechten;
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring;
  • Ervaring met het opstellen van besluiten en verweerschriften;
  • Ervaring met het opstellen van regelgeving;
  • Beheersing van de Friese taal in woord en geschrift, dit is een pre.

Wat bieden wij
Wat biede wy

  • Salaris van minimaal €4.232,08 en maximaal €6.783,52 bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
  • Een contract voor 3 jaar voor 36 uur per week;
  • Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
  • Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
  • Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds APB, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
  • Volledige vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
  • Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken. 

Reageren
Reagearje

Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk 8 januari 2025.

Solliciteren

Meer informatie
Mear ynformaasje

Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Jan Wiebe Land, Teammanager Subsidiezaken 2, via 06 - 29 66 17 50 of mail naar j.w.land@fryslan.frl, of neem contact op met Hennie Hsu, Teammanager Subsidiezaken 1, via 06 - 11 59 93 07 of mail naar h.hsu@fryslan.frl. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.

Een VOG is voor deze functie vereist. Deze wordt door provincie Fryslân aangevraagd en betaald.

Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân

Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.

Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?