Achtergrondinformatie over subsidiezaken

De provincie werkt met een Algemene Subsidieverordening (in het kort de Asv). Per 1 juli 2024 is er een nieuwe Asv. Dat brengt een aantal veranderingen met zich mee. Op deze pagina ziet u welke veranderingen dat zijn. Ook vindt u algemene informatie over de subsidieverordening. De nieuwe én de oude Asv en alle bijbehorende documenten kunt u onderaan de pagina downloaden.

Wanneer geldt de nieuwe Asv en wanneer de oude?

De oude Asv geldt nog voor alle subsidies die voor 1 juli openstonden of verstrekt zijn. Voor alle subsidieregelingen die na 1 juli 2024 open gaan en/of alle subsidies die na 1 juli 2024 aangevraagd worden geldt de nieuwe Asv.  

Veranderingen nieuwe ASV

Nieuwe Algemene Subsidieverordening

Informatie over veranderingen bij het aanvragen van subsidies

Sinds 1 juli 2024 is er een nieuwe Algemene Subsidieverordening voor de provincie Fryslân. Daar hoort een uitvoeringsregeling bij die beschrijft hoe we invulling geven aan die subsidieverordening. Ten opzichte van de vorige subsidieverordening zijn er een aantal veranderingen. Hieronder leest u welke belangrijke veranderingen er voor u gelden als aanvrager van een subsidie. Er zijn meer veranderingen, die leest u terug in de subsidieverordening en uitvoeringsregeling.

Veranderingen

U vindt meer achtergrondinformatie over onderstaande wijzigingen in de Algemene Subsidieverordening en de uitvoeringsregeling. Per wijziging staat aangegeven in welk artikel u meer informatie vindt.

  • Ongespecificeerde en onvoorziene kosten zijn niet langer subsidiabel.
    Dat betekent dat alle kosten in de begroting gespecificeerd moeten worden. 
    Lees meer in Art. 2.4, lid 1, sub e van de uitvoeringsregeling
  • In-kind-kosten zijn niet subsidiabel.
    Voorheen was niet duidelijk omschreven of in-kind- kosten subsidiabel waren (een bijdrage in de vorm van goederen of diensten), in de nieuwe verordening staat dat deze niet subsidiabel zijn. 
    Lees meer in Art. 2.4, lid 1, sub b van de uitvoeringsregeling
  • Kosten waarvoor al verplichtingen zijn aangegaan vóórdat de subsidieaanvraag is ontvangen, komen nu ook voor subsidie in aanmerking.
    Dit betekent dat – vooruitlopend op de subsidieaanvraag – de instelling al verplichtingen aan mag gaan voor de subsidiabele activiteit. De kosten die hieruit voortvloeien zijn subsidiabel zo lang de verplichtingen wel bijdragen aan de activiteit. Voorheen waren deze kosten niet- subsidiabel.
  • Er geldt een maximum bedrag per uur voor de loonkosten die u kunt opvoeren.
    Een organisatie die subsidie vraagt voor loonkosten, moet kunnen aantonen hoe hoog het werkelijke brutoloon is - inclusief werkgeverslasten - en wat voor dienstverband de betreffende werknemer heeft. Het subsidiabele uurtarief voor loonkosten is maximaal € 100,- waarbij uitgegaan wordt van 1650 werkbare uren per jaar bij een voltijds dienstverband. Daar mag nog een overhead van 20% bij op gerekend worden. In totaal is het maximale uurtarief, inclusief overhead, dan € 120,-. Het opgevoerde uurtarief in een begroting mag wel hoger liggen, maar wij subsidiëren maximaal € 120,- daarvan. Voorheen was hier geen maximum aan verbonden. 
    Lees meer in Art. 2.5 van de uitvoeringsregeling
  • Er geldt een maximum bedrag per uur voor de kosten van eigen uren.
    De subsidie voor eigen arbeid bedraagt maximaal € 50,- per uur. Voorheen was hier geen maximum aan verbonden. Lees meer in Art. 2.6 van de uitvoeringsregeling
  • Er geldt een maximum bedrag per uur voor het inschakelen van externe derden.
    De subsidie voor het inschakelen van een externe derde (bijvoorbeeld een adviseur) mag niet hoger zijn dan een vast maximum uurtarief. Dat tarief wordt berekend op basis van de Wet normering topinkomens Het uurtarief wordt bepaald door het daarin genoemde normbedrag voor het betreffende kalenderjaar te delen door 1650 uren. Voor 2025 betekent dit een maximaal subsidiabel uurtarief van
    € 149. Voorheen was hier geen maximum aan verbonden.

    Er is een uitzondering op deze regel. Als een externe partij wordt ingeschakeld om aan een specifieke verplichting te voldoen die Gedeputeerde Staten bij het toekennen van de subsidie hebben opgelegd, geldt het maximumtarief niet. Een voorbeeld hiervan is het inschakelen van een accountant om een accountantsverklaring af te geven, wat soms verplicht is om een subsidie te verantwoorden. Lees meer in Art. 2.7, lid 2 van de uitvoeringsregeling
  • De subsidie voor vrijwilligersuren gaat omhoog. 
    Voorheen was de subsidie voor vrijwilligersuren zo’n € 13,- per uur. Die gaat naar € 22,- per uur. Voorwaarde is dat deze kosten daadwerkelijk gemaakt en uitbetaald worden. 
    Lees meer in Art. 2.8 van de uitvoeringsregeling
  • Een nieuwe manier van werkelijke kosten en opbrengsten berekenen.
    Er is een nieuwe berekeningswijze voor het afrekenen op basis van werkelijke kosten en opbrengsten. In tegenstelling tot voorheen is voor de aanvrager nu altijd vooraf duidelijk hoe aan het einde van het project wordt vastgesteld en afgerekend. Lees meer in Art. 3.3 van de uitvoeringsregeling
  • Er is een controleprotocol.
    Er is een verplicht controleprotocol waar accountants zich aan moeten houden. Dit was voorheen niet het geval. Lees meer in Art. 3.2 van de uitvoeringsregeling

Specifiek voor boekjaarsubsidies

Onderstaande drie wijzigingen gelden alleen voor boekjaarsubsidies. Met de invoering van de nieuwe Algemene Subsidieverordening en uitvoeringsregeling is de afdeling 4.2.8. van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Dat was voorheen niet zo. 
Lees daar meer over in Art. 2.1 van de uitvoeringsregeling

  • De uiterlijke indieningsdatum voor boekjaarsubsidies gaat naar 1 oktober. Voorheen moest de aanvraag voor een boekjaarsubsidie uiterlijk 1 september binnen zijn bij de provincie. Dit wordt nu 1 oktober voorafgaand aan het boekjaar waarvoor u een aanvraag doet. U mag aanvragen ook na 1 oktober indienen, maar dan is er geen zekerheid dat de subsidie voor aanvang van het boekjaar verleend is. Lees meer in Art. 2.1 , lid 2 van de uitvoeringsregeling
  • Het bestemmingsfonds komt te vervallen. Het is niet meer mogelijk om een bestemmingsfonds aan te vragen. Voorheen was het mogelijk om voor overgebleven geld uit een boekjaar een bestemmingsfonds aan te vragen. De organisatie mocht het geld dan houden en besteden aan het doel van het bestemmingsfonds. Deze optie vervalt.
  • Boekjaarsubsidie wordt per jaar vastgesteld. Voorheen konden boekjaarsubsidies voor meerdere jaren verleend worden en na afloop van een tijdvak vastgesteld. Boekjaarsubsidies kunnen nu nog steeds voor meerdere jaren verleend worden, maar het vaststellen gebeurt nu ieder jaar. Of het ook daadwerkelijk mogelijk is een boekjaarsubsidie voor meerdere jaren te verlenen, is ter beoordeling aan de provincie. Dat is onder meer afhankelijk van de aangeleverde documenten. 
    Lees meer in Art. 2.1, lid 2 van de uitvoeringsregeling

Via deze weg willen wiį u ook graag nog wiįzen op uw meldingsplicht. Als er wiįzigingen ziįn ten opzichte van de ingediende aanvraag meld dit dan altiįd tiįdig biį ons. U kunt hierbiį denken aan een wiįziging in de uitvoering van uw activiteiten of in de proįectperiode.

Meer informatie

Meer informatie over subsidie aanvragen bij de provincie Fryslân vindt u op www.fryslan.frl/subsidies.

Heeft u vragen?

Neem dan contact op met uw vaste contactpersoon of met de afdeling Subsidiezaken via subsidies@fryslan.frl.

Gebruik maken van een subsidieregeling of van de ASV?

Naast de Algemene Subsidieverordening hebben we veel subsidieregelingen die over specifieke thema’s gaan. Als u een subsidie binnen zo’n regeling aanvraagt, is het belangrijk dat u ook naar de Asv kijkt. Het kan zijn dat er voor die subsidieregeling net andere regels gelden. Als dat het geval is, vindt u die informatie op de pagina van de subsidieregeling. De nadere regels over het verstrekken van subsidie vindt u hier.

Als uw activiteiten niet passen binnen een subsidieregeling maar misschien wel binnen een van onze beleidsdoelen dan kunt u op basis van de Asv een incidentele subsidie aanvragen. Klikt u hier voor meer informatie.

Vertrouwen

De Asv gaat in eerste instantie uit van vertrouwen. Toch kan het voorkomen dat er bewijzen van u gevraagd worden of u het subsidiegeld wel gebruikt heeft zoals afgesproken. Schrijf ons dan ook direct een brief als het u niet lukt om het project volgens afspraak of binnen de afgesproken tijd uit te voeren.

Er worden steekproeven gedaan om misbruik van subsidies te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat u de bewijsstukken die betrekking hebben op de subsidie in ieder geval 5 jaar bewaart. 

De oude beleidsregel geldt nog voor alle subsidies die voor 1 juli openstonden of verstrekt zijn. Zie hiervoor Provinciaal blad 2017, 3327 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)

Voor alle subsidies die na 1 juli 2024 open gaan en/of alle subsidies die na 1 juli 2024 aangevraagd worden geldt de nieuwe M&O beleidsregel.  Lees er meer over in ons Misbruik- en Oneigenlijk gebruik beleid.

Een verdenking van misbruik, oneigenlijk gebruik of fraude van subsidies kunt u hier melden.

Melding maken

Aanvraagprocedure

Elke subsidieregeling heeft een eigen aanvraagformulier waarmee u subsidie moet aanvragen. U krijgt van ons een bevestiging dat u de aanvraag heeft ingediend.

Wij krijgen heel veel aanvragen. Die willen we graag snel beschikken maar er gaat wel vaak iets mis met de aanvraag. Dan vragen wij aanvullende informatie. Daardoor schuift de aanvraag door naar achteren in de volgorde van de behandeling. Dan duurt het veel langer voordat u bericht krijgt op de aanvraag.

Als u graag snel antwoord op uw aanvraag wilt, dan helpt het om de aanvraag direct goed en volledig in te leveren.

Wanneer is een aanvraag volledig?

  • als er goed ingediend is. Aanvragen via de mail nemen wij niet in behandeling;
  • als alle informatie die gevraagd wordt, op het aanvraagformulier ingevuld en aangekruist is;
  • als de aanvraag door de daarvoor aangewezen personen rechtsgeldig ondertekend is;
  • als alle gevraagde bijlagen aan de aanvraag toegevoegd zijn. Denk daarbij aan een duidelijk en uitgebreid projectplan en een goed onderbouwde begroting.

Rechtsgeldig ondertekenen

Het komt geregeld voor dat uit het uittreksel van de Kamer van Koophandel blijkt dat bestuurders niet alleen maar gezamenlijk bevoegd zijn. Pak dan de statuten van de oprichtingsakte erbij. Meestal staat daar wel in wie de aanvragende organisatie vertegenwoordigen. Soms is het de voorzitter met de penningmeester en soms zijn het twee willekeurige bestuursleden. Kunt u het niet vinden? Mail ons de statuten en vraag het na bij de subsidiemedewerker die de regeling in behandeling heeft. Dan helpen wij u op weg.

De afdeling Subsidies is te bereiken op telefoonnummer 058 – 292 59 25 en via provincie@fryslan.frl

Subsidieregister

Het subsidieregister laat een overzicht van verleende subsidies zien. De genoemde bedragen in het register kunnen afwijken van de bedragen die de ontvanger feitelijk krijgt. Het kan namelijk zijn dat na afloop van het project het subsidiebedrag lager wordt vastgesteld.

Informatie over personen is anoniem gemaakt. Dit in verband met de Wet op bescherming van persoonsgegevens. In de gevallen dat bedrijven subsidies gekregen hebben, die weleens gevoelig kunnen liggen uit het oogpunt van concurrentie, is ook die informatie anoniem gemaakt.

Heeft u problemen met het lezen, begrijpen of gebruiken van informatie in het Openbaar subsidieregister? Maak dan een toegankelijkheidsmelding via het formulier op deze pagina.

Aan het register kunnen geen rechten worden ontleend. Het meest recente subsidieregister vindt u onderaan de site. De subsidieregisters van voorgaande jaren kunt u terug vinden in ons websitearchief.