De eerste werkzaamheden aan de provinciale weg De Skieding zijn een aantal jaren geleden al uitgevoerd: aanbrengen van betonstroken, nieuw asfalt en strepen. Dit was de eerste fase in het verbetering van de N 358 De Skieding. De tweede fase is opgedeeld in Skieding Noord en Skieding Zuid. Skieding Zuid is het deel vanaf de rotonde bij de kruising van de Folgersterloane en de Drachtsterweg tot aan het carpoolterrein bij de aansluiting op de A7. Fase drie is Skieding Noord, het deel vanaf de kruising tot en met de rotonde in Surhuisterveen. Skieding Zuid start in eerste helft 2025. Skieding Noord gebeurt later.

Een auto rijdt over de weg De Skieding.

Kabels en leidingen

Bij de Skieding Zuid zijn de kabels en leidingen in de tweede helft van 2024 verlegd of vernieuwd. Het ging om de kabels en leidingen ten zuiden van de kruising Folgersterloane en de Drachtsterweg langs de provinciale weg. De sloot is daarvoor gedempt. 

Voor Skieding Noord zijn de netbeheerders nog bezig met het overzetten van oud naar nieuw. Er is een snelheidsbeperking van 50 km/u tijdens werkdagen als dit nodig is.

Bomen

Tijdens de wegwerkzaamheden kapt de aannemer bomen om het werk te kunnen uitvoeren, rekening houdend met het broedseizoen. Op een later moment – als alle werkzaamheden aan de weg klaar zijn - komen er nieuwe bomen voor terug, in het plantseizoen.

Werkzaamheden Skieding Noord

In het gedeelte Skieding Noord komen twee ovondes, een verbinding van de ovondes met de Wildveld (onverhard) via een parallelweg en een tweede ontsluitingsweg vanaf bedrijventerrein Lauwerskwartier naar de ovonde. De rijbaan verschuift deels in oostelijke richting ter hoogte van Poelbuurt en in westelijke richting ter hoogte van Wildveld. Er komen parallelwegen en de fietspaden worden aangepast. Straks kunnen fietsers op de ovonde de weg oversteken in twee delen. Dit maakt het overzichtelijker en daardoor veiliger.

Werkzaamheden Skieding Zuid

Bij het zuidelijke deel van de Skieding komen twee ovondes ter hoogte van Drachtsterweg-Folgersterloane en Leidijk-Scheiding. In het wegvak tussen deze ovondes komt ter hoogte van het tankstation en bij afslag Parkersterdwarsweg een linksafvak. Ook wordt het fietspad aangepakt. Aan de westzijde van de provinciale weg komen plaatselijk parallelwegen die ook de fietsers gaan gebruiken. 

Verlichting

In de toekomstige situatie komt langs het fietspad geen verlichting. Dat geldt op provinciale fietspaden alleen waar dat vanwege veiligheid moet, bijvoorbeeld bij een fietsoversteek of ter hoogte van een aansluiting van een zijweg. Er is zo weinig mogelijk lichtvervuiling om dieren zoals de vleermuis, zo min mogelijk te storen.

De fietspaden zijn in het donker met fietsverlichting duidelijk genoeg te zien. Dat komt door de duidelijke, heldere witte belijning. Langs de rijbaan en bij de ovondes staat verlichting. 

Planning

De aanbesteding van het werk Skieding Zuid is inmiddels afgerond. Uit vier geselecteerde aannemers - die aan het pakket van eisen voldeden – is aannemer BAM winnaar geworden. Binnenkort laten we weten wanneer en waar welke werkzaamheden er komen.

Later volgt meer informatie over de opdracht en aanbesteding voor het uitvoeren van Skieding Noord (fase drie).

Tegelijk met Skieding Zuid is ook N358 Uterwei aanbesteedt. Dit infra-werk ligt vlakbij Surhuizum. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de projectsite van dit werk: www.fryslan.frl/Uterwei

Meest gestelde vragen en antwoorden projecten Skieding Zuid en Noord

Waarom worden er ovondes op de Skieding aangelegd?

De huidige aansluitingen van de gemeentelijke wegen op de provinciale weg worden ervaren als onveilige kruisingen. Niet voldoende zicht en er wordt doorgaans te hard gereden. Een aantal van deze kruisingen worden omgebouwd tot zogenoemde ovonde, soort van rotonde maar dan ovaal van vorm. In totaal 3 stuks. Ook worden aansluitende wegen via aan te leggen parallelwegen naar deze ovondes geleid.

Wat gaat er veranderen?

Naast deze ovondes en parallelwegen worden ter hoogte van Poelbuurt de bochten in de rijbaan weggenomen door er een lange bocht van te maken. Het bedrijventerrein Lauwerskwartier wordt met een tweede ontsluiting aangesloten op de N358 via de aan te leggen ovonde ter hoogte van Wildveld-Heidelaan. 

Ter hoogte van de Parksterdwarsweg en het tankstation komen linksafvakken zodat het afslaande verkeer op een aparte rijstrook kunnen voorsorteren. Ook de fietspaden worden aangepakt. Ter hoogte van Wildveld wordt de rijbaan verplaatst zodat er aan oostzijde op de oude rijbaan een parallelweg kan worden aangelegd om een deel van de daar aanwezige woonerven te kunnen ontsluiten naar de ovonde aldaar.

Hoe is het plan tot stand gekomen?

Al in 2010 was er sprake van onveilige verkeerssituaties op de N358. Dit heeft geresulteerd in een planonderzoek met de vraag of de weg in bestaande situatie moet worden aangepakt of dat er een geheel of deels nieuw tracé moest komen. Dat proces heeft veel tijd gekost. Uiteindelijk is zo’n 10 jaar geleden de keuze gemaakt om het bestaande tracé op te waarderen. Dat betekende aankoop gronden, bestemmingen aanpassen, vergunningen regelen, kabels en leidingen laten verleggen, etc. al met al heeft dat geleid naar waar we nu staan: startuitvoering werken.

Wanneer gaan de werkzaamheden beginnen en wanneer klaar?

De werkzaamheden beginnen in 2025 en zijn naar verwachting in 2026 gereed.

Wie zijn verantwoordelijk?

Provincie Fryslân en de gemeenten Smallingerland, Achtkarspelen en Westerkwartier werken nauw samen om deze aanpak mogelijk te maken. De provincie treedt op als trekker van het hele project.

Wat is de planning voor de werkzaamheden aan de Provinciale weg Skieding?

Eerste bouwfase 2019: 

  • Aanleg betonstroken, nieuw asfalt en belijning op de wegvakken waarvoor geen gronden voor hoefden te worden aangekocht en bestemmingen voor hoefden te worden gewijzigd.

Tweede bouwfase 2025 en 2026: 

  • Skieding Zuid – werkzaamheden aan het deel vanaf de aan te leggen ovonde (ter hoogte van huidige rotonde) bij de kruising van de Folgersterloane en de Drachtsterweg tot aan het carpoolterrein bij de aansluiting op de A7 is het eerste deel wat wordt aangepakt. Bij dit werk wordt ook de rotonde in Surhuisterveen nabij de Piramide vernieuwd.
  • Skieding Noord – werkzaamheden aan het deel vanaf de aan te leggen ovonde (ter hoogte van huidige rotonde) bij de kruising van de Folgersterloane en de Drachtsterweg tot aan de afslag Topweer.

Wat betekenen ovondes voor fietsers?

Door de aanleg van ovondes kunnen fietsers in de toekomst de weg in twee delen oversteken. Dit maakt het overzichtelijker en veiliger. Bovendien is de snelheid uit het autoverkeer en wordt alertheid van de bestuurder gevergd.

Welke voorbereidende werkzaamheden zijn er al gedaan?

Vooraf aan de bouw van de ovondes zijn onderzoeken gedaan naar het netwerk van kabels en leidingen dat onder de bouwplaatsen ligt. Wat moet er wel en niet verlegd worden?

De netbeheerders hebben het netwerk aan de nieuwe situatie aangepast voor zowel Skieding Noord als Skieding Zuid. U heeft vast gezien dat daar bijvoorbeeld de bermsloot daarvoor deels is gedempt en zijn bomen gekapt om ruimte te maken voor deze werkzaamheden.

Waarom zijn er bomen gekapt?

De aannemer kapte de bomen om het werk te kunnen uitvoeren. Voor deze gekapte bomen plant Provincie Fryslân nadat de werkzaamheden klaar zijn nieuwe bomen terug. 

Kappen van bomen start voorbereidende werkzaamheden Uterwei en Skieding Zuid N358

Vanaf dinsdag 11 februari tot en met 1 maart worden er voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd langs de provinciale weg N358. Het gaat om het kappen van 201 bomen en 1069 meter houtsingels. Het bedrijf Kloosterman & Sietzema uit Surhuizum voert deze werkzaamheden uit in opdracht van BAM Infra Regionaal (BAM).

De voorbereidende werkzaamheden starten volgende week vanaf afslag It Oast en gaan richting de rotonde A7, dus vanaf de Uterwei richting de Skieding Zuid met een totale lengte van circa zes kilometer. In de eerste week wordt er vanuit de weilanden gewerkt en in de tweede en derde week zijn er werkzaamheden vanaf de provinciale weg. 

Er wordt zoveel mogelijk vanuit de weilanden gewerkt om de verkeershinder te beperken. Voor de werkzaamheden vanaf de provinciale weg wordt een rijdende afzetting gebruikt met ondersteuning van verkeersregelaars. Aan de omgeving wordt gevraagd om voor uw en onze veiligheid altijd de aanwijzingen van onze collega’s op te volgen.

De bomen worden gekapt met een kettingzaag met behulp van een mobiele kraan, dit om de werkzaamheden veilig uit te voeren. Vervolgens worden de bomen in stukken gezaagd, de takken versnipperd en wordt het stamhout afgevoerd. Al het hout wordt hergebruikt. Als de werkzaamheden klaar zijn worden in de regio tijdens het plantseizoen nieuwe bomen aangeplant ter compensatie van de gekapte bomen. 

De werkzaamheden zijn nodig voor een reeks langverwachte vernieuwingen aan de provinciale weg in opdracht van de provincie Fryslân. BAM voert deze werkzaamheden voor de provincie uit en zal in april hiermee starten.

De vernieuwingen bestaan uit de aanleg van nieuwe watergangen, parallelwegen, een ovonde, een fietstunnel en de aanpassing van drie afslagen aan de N358 Uterwei en uit de aanleg van nieuwe watergangen, parallelwegen, twee nieuwe ovondes en de aanpassing van twee afslagen aan de N358 Skieding Zuid. 

Hoe is de verlichting geregeld in de nieuwe situatie?

In de nieuwe situatie komt er net als nu ook al het geval is geen verlichting langs het fietspad. Dit komt alleen op die plekken waar dat vanwege veiligheid nodig is, zoals bijvoorbeeld bij een fietsoversteek of ter hoogte van een aansluiting van een zijweg. De provincie vindt de duisternis belangrijk daar waar het kan omdat lichtvervuiling en lichthinder voor dieren, zoals de vleermuis, onwenselijk is. Door de duidelijke, heldere witte belijning op de fietspaden is het pad in het donker met fietsverlichting aan duidelijk genoeg te zien. Langs de rijbaan alleen ter hoogte van de ovondes komt wel verlichting langs de rijbaan te staan.

Wie gaat de werkzaamheden uitvoeren?

De werkzaamheden worden uitgevoerd door BAM Infra BV. Dit bedrijf zal de nodige informatie geven over wanneer waar wat staat te gebeuren en wat dit kan betekenen voor de omgeving, bedrijven, agrariërs, scholen, etc.

Wie voert het werk voor Skieding Zuid en Noord uit?

Het werk aan Skieding Zuid was aanbesteed. Aan de hand van een pakket van eisen konden aannemers hun plan indienen. De aannemer met het meest gunstige plan qua uitvoering, kwaliteit en efficiëntie krijgt de opdracht gegund. BAM heeft het meest passende voorstel gedaan en voert het werk uit. De opdracht voor het uitvoeren van Skieding Noord loopt nog. Midden 2025 is hier naar verwachting meer informatie over. 

Zijn er omleidingen tijdens de werkzaamheden?

We ontkomen er niet aan dat bij deze werkzaamheden het verkeer moet worden omgeleid. Deze periodes worden tijdig bekend gemaakt in kranten en op social media. De alternatieve route staat daarbij op een plattegrond aangegeven en wordt met omleidingsborden duidelijk aangegeven. Ook geven verkeers- en omleidingsborden ter plaatse tijdig de omleidingen aan. Als het nodig is voor de veiligheid zijn er verkeersregelaars aanwezig.

Is er door het werk hinder voor het gebruik van internet, gas, water en elektra?

Nauwe samenwerking met de netwerkbeheerders moet zoveel mogelijk hinder voorkomen tijdens de werkzaamheden. De verantwoordelijkheid voor de communicatie hierover ligt bij de nutsbedrijven. Als er storingen of momenten van uitval zijn informeren de nutsbedrijven de betrokkenen daar tijdig over.

Waar is meer informatie over project Skieding Zuid en Noord te vinden?

Informatie over de werkzaamheden aan de Skieding Zuid en Noord staat op de website van provincie Fryslân

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Mensen die geen e-mailadres hebben en toch graag op de hoogte blijven kunnen contact opnemen met het klantcontactcentrum via 058 - 292 59 25 om een nieuwsbrief op papier aan te vragen.

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van de werkzaamheden aan de Skieding? Meld u dan via de knop aan voor de digitale nieuwsbrief. Heeft u geen e-mailadres en wilt u graag op de hoogte blijven? Neem dan contact op met het klantcontactcentrum via onderstaand telefoonnummer om een nieuwsbrief op papier aan te vragen.

Aanmelden digitale nieuwsbrief

Contact

Heeft u vragen of opmerkingen over dit project? Dan kun u contact opnemen met het klantcontactcentrum via provincie@fryslan.frl of door te bellen naar 058 292 5925 van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren.

Waar kan men vragen stellen of klachten indienen over het project, de werkzaamheden en de hinder?

Het klantcontactcentrum (KCC) van de provincie Fryslân provincie@fryslan.frl zorgt ervoor dat vragen en klachten over dit project bij de juiste persoon terecht komen voor een antwoord. Het KCC is van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren bereikbaar, telefoon 058 - 292 59 25.